کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۱
  • ۰

بدون شک همه زمانها وهمه مکانها دارای ارزش یکسانی نیستند ، بعضی مکانها شرافت بیشتری نسبت به بقیه مکانها دارند وبعضی زمانها هم دارای ویژگی ها وقداست های خاصی نسبت به بقیه زمانها هستند.
مثلاً حرم هایی مثل نجف یا کربلا یا مشهد و... مکان هایی هستند که از نظر قداست نمونه ای ندارند و زمانهایی مثل بین الطلوعین یا عید فطر یا عید قربان یا عید غدیر خم و...زمانهایی هستند که از نظر معنویت بی مثال هستند.
ماه رجب یکی از زمانهایی حساب میشود که در اهمیت و قداست این ماه با مطالعه احادیث و روایات معصومین(علیه السلام) میتوان پی به اهمیت این ماه به خاطر عنایت های ویژه ای که پروردگاربه مومنین در امر خودسازی و تزکیه نفس میکند برد
امام ابو الحسن موسی بن جعفر (علیه السّلام) فرمودند:
رجب ماه عظیمی است، که خدا حسنات را در آن دو چندان می‏سازد، و گناهان را در آن محو می‏کند، و کسی که یک روز از رجب را روزه بدارد، آتش دوزخ به اندازه طی کردن‏ یک سال راه از او دور می‏گردد، و کسی که سه روز روزه بدارد بهشت بر او واجب می‏شود.(1)
رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمودند:
توجه داشته باشید که همانا رجب ماه «اصمّ» خداوند است و آن شهر بزرگی است. و همانا فقط باین جهت «اصمّ» نامیده شد که بدون شک و تردید هیچ ماهی به لحاظ احترام و برتری نزد خداوند بپای آن نمی‏رسد. و اهل جاهلیت در جاهلیت خود آن را بزرگ می‏دانستند و هنگامی که اسلام آمد، جز بزرگی و برتری، چیزی بر آن افزوده نگشت. توجه داشته باشید که رجب ماه خدا شعبان ماه من و رمضان ماه امت من می‏باشد.(2)
رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله)
کسی که سه روز از رجب را روزه بگیرد، خداوند بین او و جهنم خندق یا مانعی به طول رفتن هفتاد سال قرار می‏دهد و خدای عز و جل هنگام افطار او می‏فرماید: همانا و محققا حق تو بر من واجب شد و محبت و ولایت من برای تو لازم شد. ای فرشتگانم شما را گواه می‏گیرم که همانا و محققا و قطعا همه گناهان او را از اول تا آخرین آنها، آمرزیدم‏(3)
-------------------------------
پاورقی
1-ترجمه من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص: 413
2-ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه بندرریگی، ص: 117
3-ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه بندرریگی، ص: 117
4-مطالعه بیشتر در مورد ماه رجبlankarani.ir/far/adv 

آدرس کانال وادی مقدس

/telegram.me/joincha

ادرس اینستاگرام
www.instagram.com/v


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">