راه ابدی شدن میوه وجود آدمی
دلیل این که انبیاء و علماء و بزرگان در عالم همیشه سر سبز بوده و هم چون چشمه ای جوشان دائما در حال جوشیدن هستند این است که شجره طیبه شده اند ،
«الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِیَ الدَّهْرُ أَعْیَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثِلَتُهُمْ فِی الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ»[1] علماء تا زمانی که جهان باقى است زنده و باقی اند. جثه هاشان از نظرها پنهان و یادهایشان در دلها باقی است
چون درخت طوبی شده اند به همین دلیل در هر زمان و مکانی درخت طیبه وجودشان دائماً میوه می دهد .
﴿شَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی اَلسَّماءِ* تُؤْتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّها﴾ [2] درخت پاکیزهای که ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است. هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش میدهد.
انسان باید ثمره وجودش شجره طیبه طوبی شود و الا اگر این گونه نشد به هیچ کجا نرسیده و گرفتار خسارت و بی حاصلی شده است ، در این دنیا بیچاره گی اش را نمی فهمد اما در عالم آخرت ظهور می کند و از این خسارت آتش حسرتی بوجود می آید که او را می سوزاند
﴿أَنْذِرْهُمْ یَوْمَ اَلْحَسْرَةِ إِذْ قُضِیَ اَلْأَمْرُ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ ﴾ [3] آنان را از روز حسرت [= روز رستاخیز که برای همه مایه تأسف است] بترسان، در آن هنگام که همه چیز پایان مییابد! و آنها در غفلتند !
شجره طیبه طوبی که خدای متعال در قرآن آن را مثل زده است وجود مقدس اهل بیت علیهم السلام است که وارد شده است :
عمرو بن حریث میگوید از امام صادق علیه السلام در مورد شجره طوبی پرسیدم، حضرت فرمود:
«رَسُولُ اللَّهِ ص أَصْلُهَا وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فَرْعُهَا وَ الْأَئِمَّةُ مِنْ ذُرِّیَّتِهِمَا أَغْصَانُهَا وَ عِلْمُ الْأَئِمَّةِ ثَمَرَتُهَا وَ شِیعَتُهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَرَقُهَا »[4] رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله اصل و ریشه آن درخت است و امیر المؤمنین علیه السلام فرع (و تنه) آن و امامان از نسل آنها شاخه هاى آن و علم امامان میوه آن و شیعیان مؤمن ایشان برگهاى آن هستند،
ای برگ نوپا ! اگر می خواهی به حقیقت برسی باید به دنبال حضرت صلی الله علیه و آله حرکت کنی ! در این هنگام است که شجره طیبه طوبی خواهی شد :
﴿لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً﴾ [5] مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد میکنند.
اما این راه را باید با محبت رفت تا حبیب الله شد و الا تبعیتی که از سر اکراه باشد و میل قلبی در آن نباشد انسان را وارد حوزه محبت الهی نکرده و به خیر کثیر نمی رساند و لذا انسان نمی تواند مَثَل الله شود .
درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد
نهال دشـمنی برکن که رنـج بیشـمار آرد
[6]
────────────────────────────
[1] (تحف العقول، النص، ص: 170)
[2] (سوره إبراهیم، آیه 24 و 25)
[3] (سوره مریم، آیه 39)
[4] (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص: 428)
[5] (سوره أحزاب، آیه 21)
[6] (دیوان حافظ - غزل شماره 115)
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.