کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

 

دلیل این که انبیاء و علماء و بزرگان در عالم همیشه سر سبز بوده و هم چون چشمه ای جوشان دائما در حال جوشیدن هستند این است که شجره طیبه شده اند ،

«الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ‏ مَا بَقِیَ الدَّهْرُ أَعْیَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثِلَتُهُمْ فِی الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ»[1] علماء تا زمانی که جهان باقى است زنده‏ و باقی اند. جثه‏ هاشان از نظرها پنهان و یادهایشان در دلها باقی است‏

 چون درخت طوبی شده اند به همین دلیل در هر زمان و مکانی درخت طیبه وجودشان دائماً میوه می دهد .

  ﴿شَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی اَلسَّماءِ* تُؤْتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّها [2] درخت پاکیزه‌ای که ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است. هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش می‌دهد.

 

انسان باید ثمره وجودش شجره طیبه طوبی شود و الا اگر این گونه نشد به هیچ کجا نرسیده و گرفتار خسارت و بی حاصلی شده است ، در این دنیا بیچاره گی اش را نمی فهمد اما در عالم آخرت ظهور می کند و از این خسارت آتش حسرتی بوجود می آید که او را می سوزاند

 ﴿أَنْذِرْهُمْ یَوْمَ اَلْحَسْرَةِ إِذْ قُضِیَ اَلْأَمْرُ وَ هُمْ فِی غَفْلَةٍ [3]  آنان را از روز حسرت [= روز رستاخیز که برای همه مایه تأسف است‌] بترسان، در آن هنگام که همه چیز پایان می‌یابد! و آنها در غفلتند !

شجره طیبه طوبی که خدای متعال در قرآن آن را مثل زده است وجود مقدس اهل بیت علیهم السلام  است که وارد شده است :

عمرو بن حریث میگوید از امام صادق علیه السلام در مورد شجره طوبی پرسیدم، حضرت فرمود:

«رَسُولُ اللَّهِ ص أَصْلُهَا وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فَرْعُهَا وَ الْأَئِمَّةُ مِنْ ذُرِّیَّتِهِمَا أَغْصَانُهَا وَ عِلْمُ‏ الْأَئِمَّةِ ثَمَرَتُهَا وَ شِیعَتُهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَرَقُهَا »[4]  رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله اصل و ریشه آن درخت است و امیر المؤمنین علیه السلام فرع (و تنه) آن و امامان از نسل آنها شاخه‏ هاى آن و علم امامان میوه آن و شیعیان مؤمن ایشان برگهاى آن هستند،

 

ای برگ نوپا ! اگر می خواهی به حقیقت برسی باید به دنبال حضرت صلی الله علیه و آله حرکت کنی !  در این هنگام است که شجره طیبه طوبی خواهی شد :

﴿لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً [5] مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند.

 

اما این راه را باید با محبت رفت تا حبیب الله شد و الا تبعیتی که از سر اکراه باشد و میل قلبی در آن نباشد انسان را وارد حوزه محبت الهی نکرده و به خیر کثیر نمی رساند و لذا انسان نمی تواند مَثَل الله شود .

 

درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد

نهال دشـمنی برکن که رنـج بی‌شـمار آرد 

[6]

 

────────────────────────────

[1] (تحف العقول، النص، ص: 170)

[2] (سوره إبراهیم‏، آیه 24 و 25) 

[3] (سوره مریم‏، آیه 39)

[4] (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص: 428)

[5] (سوره أحزاب‏، آیه 21)

[6] (دیوان حافظ - غزل شماره 115)  

 

 

 

  • احسان ثابت

خود سازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">