کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰

در ابتدای سیر بنده به سوی خدای متعال اولین مرحله تحصیل ایمان به ذات اقدس الهی است که موجب محبت شدید او به خدای متعال می شود،فرمود :

﴿اَلَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّهِ[1]   آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، شدیدتر است.

 مومنین در مرحله اول محب اند و در این مرحله ایمان را با عشق و محبت اجین کرده اند ، ایمان یعنی محبت .

امام صادق علیه السلام  فرمود :

«هَلِ‏ الدِّینُ‏ إِلَّا الْحُبُ‏» [2] آیا دین چیزی جز محبت است ؟!

ایمان محبت می آورد و انسان را محبّ خدا می کند ، بعد از این مرحله اگر انسان آداب بندگی را رعایت کرد محبّ خدا می شود ، یعنی به درجه ای می رسد که خدا او را محبوب خود می کند .

البته آداب بندگی در تبعیت از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و طبق اعمال او کار ها را انجام دادن است که فرمود :

﴿ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اَللّهُ [3] اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد؛

که این تبعیت گوش دادن به تمامی دستورات رسول اکرم صلی الله علیه و  آله است

 ﴿ ما آتاکُمُ اَلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا  (سوره حشر، آیه 7) آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید)، و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید!

 رسول اکرم صلی الله علیه و آله  اسوه عبودیت الهی و بنده تمام اوست ،در تشهد نماز می گوییم :

«أَشْهَدُ أَنَ‏ مُحَمَّداً عَبْدُهُ‏ وَ رَسُولُه‏ُ» شهادت می دهم که محمد صلی الله علیه و آله عبد و رسول خدای متعال است .

به همین دلیل باید آداب بندگی را از او که عبد به تمام معناست الگو بگیریم :

﴿لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ  [4]   مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی وجود دارد .

همه آداب بندگی را باید از رسول اکرم صلی الله علیه و آله گرفت و وقتی همه این آداب بندگی به خوبی رعایت شدند انسان  از محبّ بودن عبور کرده و محبوب خدای متعال می شود ،در قرآن کریم افراد بسیاری هستند که خدای متعال در مورد ایشان فرمود این ها محبوب خدایند :

﴿إِنَّ اَللّهَ یُحِبُّ اَلتَّوّابِینَ وَ یُحِبُّ اَلْمُتَطَهِّرِینَ  [5] خداوند، توبه‌کنندگان را دوست دارد، و پاکان را (نیز) دوست دارد.

﴿إِنَّ اَللّهَ یُحِبُّ اَلْمُتَّقِینَ  (سوره آل‏ عمران، آیه 76) خداوند پرهیزگاران را دوست دارد.

 

 این جاست که  انسان می گوید و خدا می شنود و جواب می دهد ، در اول مناجات شعبانیه آمده است

  «وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِیناً لَکَ مُتَضَرِّعاً إِلَیْکَ» [6]  ای خدا چون تو را بخوانم دعای مرا بشنو (واجابت فرما) و هرگاه تو را ندا کنم ندایم بشنو و چون با تو مناجات کنم به من رو کرده و به حالم توجه فرما که من بسوی تو گریخته‌ام و در حضور حضرتت ایستاده در حالی که به درگاهت به حال پریشانی تضرع و زاری می‌کنم .

 

در مرحله اول انسان محب خدا را می خواند و خدا می شنود ، و در مرحله دوم محبوب خدا می شود و در مرحله سوم هم نجوا شدن عبد با خداست که در مورد موسی علیه السلام که این مراحل را طی کرده فرمود :

﴿نادَیْناهُ مِنْ جانِبِ اَلطُّورِ اَلْأَیْمَنِ وَ قَرَّبْناهُ نَجِیًّا[7] ما او را از طرف راست (کوه) طور فراخواندیم؛ و نجواکنان او را (به خود) نزدیک ساختیم؛

  انسان آن قدر به خدا قرب معنوی پیدا می کند  که خدا با او به صورت نجوا صحبت می کند ، نجوا نهایت قرب انسان به ذات اقدس الهی است ، اسراری در آن  جا وجود دارد که تنها خدا و بنده آن را گفت و گو کرده و می شنود .

 حضرت موسی علیه السلام  به خدای متعال عرض کرد :

«یَا رَبِّ إِنْ‏ کُنْتَ‏ بَعِیداً نَادَیْتُ وَ إِنْ کُنْتَ قَرِیباً نَاجَیْتُ قَالَ یَا مُوسَى أَنَا جَلِیسُ مَنْ ذَکَرَنِیِ»[8] یا رب اگر دور هستی تو را نداء کنم و اگر نزدیک هستی با تو نجوا کنم ، خدا فرمود : ای موسی من هم نشین کسی هستم که من را یاد کند !

پس باید به نحوی مشغول تحصیل معرفت و عمل به دستورات شریعت شویم که محبّ و محبوب خدا شده و راه برای هم نجوا شدن با ذات اقدس الهی به رویمان گشوده شود .

می توان  با خدا نجوا کرد چرا که او از ما دور نیست !

────────────────────────────

[1]  (سوره بقرة، آیه165)

[2]  (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏8، ص: 80)

[3]  (سوره آل‏ عمران‏، آیه 31)

[4]  (سوره أحزاب‏، آیه 21)

[5]  (سوره بقرة، آیه 222)

[6]  (إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج‏2، ص: 686)

[7]  (سوره مریم ، آیه 52)

[8]  ( قصص الأنبیاء علیهم السلام (للراوندی)، ص: 163)

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">