کانون فرهنگی و هنری وادی مقدس

طهارت نفس بر مبنای فطرت
  • ۰
  • ۰


💬 غالباً مردم اگر یک چیز را بشنوند خوب است، خیال مى‌کنند در همه وقت و همه جا خوب است و اگر بشنوند بد است، خیال مى‌کنند در همه وقت و همه جا بد است و از این جهت است که یک چیز را با نقطۀ مقابلش در برابر یکدیگر قرار مى‌دهند و مى‌پرسند: این خوب است یا آن‌؟ مثلاً آیا سخن گفتن بهتر است یا سکوت کردن‌؟ آیا عزلت بهتر است یا معاشرت‌؟ آیا عفو بهتر است یا مجازات‌؟ آیا قیام و جهاد بهتر است یا سازش‌؟ بدیهى است که هیچ یک از این سؤالات جواب مطلقى ندارد؛ یعنى نمى‌توان گفت به طور مطلق سخن گفتن بهتر است از خاموشى یا خاموشى بهتر است از سخن گفتن، زیرا موارد و شرایط مختلف است: در یک جا باید عفو کرد و در جاى دیگر باید مجازات نمود، یک جا باید قیام و جهاد کرد و جاى دیگر باید راه مسالمت پیش گرفت، یک جا باید لب به سخن گشود و یک جا باید خاموشى اختیار کرد.(۱)

🍃 اگرچه پیش خردمند، خامُشى ادب است
🍃 به وقت مصلحت، آن به که در سخن کوشى
🍃 دو چیز طیرۀ عقل است، دم فرو بستن
🍃به وقت، گفتن و گفتن به وقت خاموشى(۲)

✍️ شأن، منزلت و مقام و جایگاه علمی و معرفتی افراد وقتی معلوم می‌شود که بدانند در چه وقت و در چه مکان و موقعیتی باید سکوت کنند و در چه زمان و موقعیتی باید سخن بگویند و حتّی در آن هنگام هم که سخن گفتند، بدانند چه بگویند و چگونه بگویند. افرادی که در زمان نیاز به روشنگری و تبیین مسیر حق و دفاع از دین و قرآن همواره در سکوت و بی‌عملی باشند و منفعتی برای  خداوند و دین او نداشته باشند، چه بخواهند و چه نخواهند در جبهه باطل و از احزاب شیطان‌اند.

✍️ حجت الاسلام حکیمی

📚پاورقی
۱-حکمت‌ها و اندرزها
۲-گلستان سعدی

  • محمد جواد

استاد حکیمی

سکوت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">